Definitie van historisch tijdsbesef

Wat is dus de tijd? Wanneer maar niemand het me vraagt, weet ik het; wil ik het echter uitleggen aan iemand die het vraagt, dan weet ik het niet. (Augustinus, 354-430)

Bij tijdsbesef onderscheiden we het objectieve begrip van de metrische tijd (klok- en kalendertijd) en het subjectieve begrip van de ervaren tijd (tempo, duur, intensiteit). Deze twee vormen van tijdsbesef komen samen in historisch tijdsbesef, waarin tijd vorm krijgt in verhalen die samenhang aanbrengen in afzonderlijke gebeurtenissen in het verleden. In het geschiedenisonderwijs wordt de objectieve tijd ook wel ‘chronologie’ genoemd en deze dient om gebeurtenissen te dateren, om een begin en eindpunt van ontwikkelingen aan te duiden en het verloop van tijd in beeld te brengen. Het begrijpen van chronologie is een basis is om het verleden te kunnen begrijpen, je een beeld van het verleden te vormen en vergelijkingen te kunnen maken tussen historische tijdvakken en het heden met betrekking tot continuïteit en verandering.

Definitie van historisch tijdsbesef voor leerlingen in het basisonderwijs

  • Klik op de tabel om deze te vergroten

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *