Although several studies show that the development of the understanding of historical time is a learning process, hardly any research has been done into how this learning process works, which stages we can distinguish in this learning process, and how these stages can be measured. If we want to improve pupils’ understanding of historical time in primary school, it is important to gain more insight into these questions.
Based on literature and descriptions in history curricula in England and the Netherlands, De Groot, Ros, Van Boxtel and Oort (2014) have developed a model with five objectives and three stages for the understanding of historical time for pupils in primary school. The objectives are described in increasing difficulty and abstraction.
- Stage A: Emergent understanding of historical time
- Stage B: Initial understanding of historical time
- Stage C: Continued understanding of historical time
Click in the upper-right corner of the diagram below for an enlarged version in a new tab
Ziet er heel duidelijk en gestructureerd uit. Het begrip historisch tijdsbesef is nu eenduidig gedefinieerd en begrijpelijk uitgelegd, ook voor niet historici.
Ik ben nieuwsgierig naar de verdere uitbouw van de website.
Bedankt voor de complimenten. De uitbouw volgt binnenkort met lessuggesties in TIJDWIJS voor Niveau B en C.
Why do I bother cailnlg up people when I can just read this!
Het ziet er inderdaad duidelijk uit. Er is alleen één ding wat ik mis: zijn hier leeftijden bij te zetten? Dat het ontluikende historische besef van 4 tot 6 jaar is o.i.d.?
Beste Wytske,
De leeftijden staan er niet bij, omdat de ontwikkeling niet voor alle kinderen hetzelfde is. Daarom is het ook eigenlijk beter te spreken van fasen i.p.v. niveaus. Het is wel mogelijk een indicatie te geven. De fase van ontluikend tijdsbesef geldt dan voor kinderen van ca. 4-6 jaar; aanvankelijk tijdsbesef, ca. 7-9 jaar en voortgezet tijdsbesef, ca. 10-12 jaar. Bij een volgende aanpassing zet ik de indicaties erbij 😉