Hoewel in een aantal studies is aangetoond dat de ontwikkeling van historisch tijdsbesef een leerproces is, is er nog nauwelijks onderzoek gedaan hoe dit leren in zijn werk gaat, welke fasen we in dit leerproces kunnen onderscheiden en hoe dit gemeten kan worden. Als we het onderwijs in historisch tijdsbesef van leerlingen in het basisonderwijs willen verbeteren, is het belangrijk om meer inzicht te krijgen in deze vragen.
Op basis van literatuur en beschrijvingen in curricula voor geschiedenis in Engeland en Nederland hebben De Groot, Ros, Van Boxtel en Oort een model ontwikkeld met vijf doelen en drie ontwikkelingsfasen voor het historisch tijdsbesef van leerlingen in het basisonderwijs. De doelen zijn beschreven in toenemende moeilijkheid en abstractie.
- Fase A: Ontluikend historisch tijdsbesef
- Fase B: Aanvankelijk historisch tijdsbesef
- Fase C: Voortgezet historisch tijdsbesef
Klik rechtsboven in het schema hieronder voor een vergrote versie in een nieuw tabblad
Ziet er heel duidelijk en gestructureerd uit. Het begrip historisch tijdsbesef is nu eenduidig gedefinieerd en begrijpelijk uitgelegd, ook voor niet historici.
Ik ben nieuwsgierig naar de verdere uitbouw van de website.
Bedankt voor de complimenten. De uitbouw volgt binnenkort met lessuggesties in TIJDWIJS voor Niveau B en C.
Why do I bother cailnlg up people when I can just read this!
Het ziet er inderdaad duidelijk uit. Er is alleen één ding wat ik mis: zijn hier leeftijden bij te zetten? Dat het ontluikende historische besef van 4 tot 6 jaar is o.i.d.?
Beste Wytske,
De leeftijden staan er niet bij, omdat de ontwikkeling niet voor alle kinderen hetzelfde is. Daarom is het ook eigenlijk beter te spreken van fasen i.p.v. niveaus. Het is wel mogelijk een indicatie te geven. De fase van ontluikend tijdsbesef geldt dan voor kinderen van ca. 4-6 jaar; aanvankelijk tijdsbesef, ca. 7-9 jaar en voortgezet tijdsbesef, ca. 10-12 jaar. Bij een volgende aanpassing zet ik de indicaties erbij 😉