Ontwikkeling van historisch tijdsbesef

Volgens onderzoek uit de eerste helft van de twintigste eeuw is het begrip van klok- en kalendertijd voorwaardelijk voor de ontwikkeling van historisch tijdsbesef en komt een volwaardig tijdsbesef pas vanaf ongeveer 11-jarige leeftijd tot stand. Dat komt overeen met de formeel-operationele fase van de ontwikkelingstheorie van Piaget.

Onderzoek naar de ontwikkeling van tijdsbesef

Onderzoek naar de ontwikkeling van tijdsbesef

Uit recenter onderzoek blijkt echter dat kinderen al vanaf de kleuterleeftijd veranderingen in de tijd kunnen onderscheiden op basis van bijvoorbeeld vervoer, kleding en bouwstijl. Deze onderzoeken tonen aan dat de ontwikkeling van historisch tijdsbesef iets anders is dan het leren van klok- en kalendertijd; naast een ontwikkelingsproces is er sprake van een leerproces.

Engelse scholen sluiten hierbij aan, met een start van geschiedenisonderwijs in year 1, bij leerlingen van 5 jaar. In Nederland daarentegen, start het geschiedenisonderwijs op de meeste scholen pas als leerlingen ongeveer 9 jaar zijn.

Project over kastelen in year 1 (leerlingen van 5/6 jaar), Ashley Down, Bristol

Project over kastelen in year 1 (leerlingen van 5/6 jaar), Ashley Down, Bristol

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *