Peilingsonderzoek Mens en Maatschappij 2025

In 2025 publiceerde de Inspectie van het Onderwijs het Peilingsonderzoek naar de kennis en vaardigheden van groep 8-leerlingen op het gebied van aardrijkskunde en geschiedenis. Ook onderzochten zij hoe scholen invulling geven aan het onderwijs in deze vakken.

Enkele conclusies

  • Er is een grote daling in kennis van geschiedenis in vergelijking met eerder onderzoek (2008).
  • Leerlingen hebben moeite met historische onderzoeksopdrachten.
  • Leerlingen hebben relatief weinig interesse in aardrijkskunde en geschiedenis.
  • Het merendeel van de scholen combineert het onderwijs in mens en maatschappij met burgerschap of andere vakken zoals taal, maar concrete voorbeelden van samenhangend onderwijs ontbreken vaak.
  • Leerkrachten onderstrepen het belang van aardrijkskunde en geschiedenis.
  • Leerkrachten hebben behoefte aan tijd, voorbeelden, ondersteuning en scholing voor een samenhangend en beredeneerd onderwijsaanbod.
  • De meeste scholen vermelden in het schoolplan niets over hun visie op geschiedenisonderwijs, hoe de ontwikkeling van leerlingen gevolgd wordt en welke verbeteringen ze nastreven.
  • Er is op de meeste scholen geen expertleerkracht of coördinator voor aardrijkskunde, geschiedenis of wereldoriëntatie.

Luister voor duiding van de resultaten naar de podcast Carla van Boxtel, hoogleraar vakdidactiek in het bijzonder van geschiedenisonderwijs, verbonden aan het Research Institute Child Development and Education van de UvA. 

Loading