PUBLICATIES

  • Groot-Reuvekamp, M. (2012). Schatkisten en museumkoffers. De Wereld van Het Jonge Kind. (juni), 36-38.
  • Groot-Reuvekamp, M. (2012). Erfgoededucatie: doorlopende leerlijn. De Wereld van Het Jonge Kind, (oktober), 12-14.
  • Groot-Reuvekamp, M. (2013). Geschiedenislessen in de onderbouw? Gewoon doen! Didactief. (oktober), 6-7.
  • Groot-Reuvekamp, M. (2014). Historisch tijdsbesef in het basisonderwijs. Een vergelijking tussen Engeland en Nederland. Kleio (februari), 46-51
  • De Groot-Reuvekamp, M. (2016). Bevorderen van historisch tijdsbesef bij kinderen. Noordhoff: Platform Pabo, digitaal magazine: http://paboplatform.noordhoff.nl/magazine/bildung/#marjan-de-groot-historisch-tijdsbesef
  • Groot-Reuvekamp, M., & Jansen, P. (2016). Tijdreizen met historische thema’s. De Wereld van Het Jonge Kind. (mei), 10-13.
  • Groot-Reuvekamp, M., & Harnett, P. (2016). How do pupils understand historical time? Some evidence from England and the Netherlands. Primary History 73, 6-9.
  • Van der Kooij C. & De Groot-Reuvekamp, M. (2016). Geschiedenis & Samenleving. Kennisbasis Inhoud en Didactiek. Groningen: Noordhoff.
  • Geschiedenis met TIJDWIJS. Bevorderen van historisch tijdsbesef. JSW 8, 18-21.
  • Groot-Reuvekamp, M. (2018). Historisch tijdsbesef bij kinderen van 6 tot 12 jaar. Hermes (22)64, 58-66.
  • Groot-Reuvekamp, M. (2018). ‘Vroeger was alles zwart-wit, er was nog geen kleur’. Kleio 6, 38-41.
  • Groot-Reuvekamp, M. (2018). Een tijdbalk van je leven. Een methodiek voor historisch tijdsbesef in het basisonderwijs. Kleio 7, 34-36.

Scientific publications

  • Huijgen, T. & De Groot-Reuvekamp, M. (2020). Exploring the Role of Archaeology in Dutch Secondary School History Textbooks. In D. Trškan & Š. Bezjak (Eds.), Archaeological Heritage and Education: An International Perspective on History Education (pp. 219-234. Ljubljana, Slovenia. Slovenian National Commission for UNESCO. http://oddelki.ff.uni-lj.si//zgodovin/DANIJELA/DIDAKTIKAZGODOVINE/_private/UNESCO2/Archaeologicalheritage.pdf
  • Béneker, T., Van Boxtel, C., de Leur, T., Smits, A., Blankman, M., & De Groot-Reuvekamp, M. (2020). Geografisch en historisch besef ontwikkelen op de basisschool. Een literatuurstudie naar onderzoek over aardrijkskunde- en geschiedenisonderwijs in het primair onderwijs. Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek en de Inspectie van het Onderwijs. https://www.nwo.nl/financiering/onze-financieringsinstrumenten/nro/peil.onderwijs-mens–maatschappij-einde-basisonderwijs/peil.onderwijs-mens–maatschappij.html
  • De Groot-Reuvekamp, M. & Wilschut, A. (2019). Adopteer een monument. Onderzoek naar de effecten van een lesprogramma van het Nationaal Comit’4 en 5 mei. Amsterdam: Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding / HvA Publicaties.
  • Groot-Reuvekamp, M., Van Boxtel, C., Ros, A., & Harnett, P. (2014). The understanding of historical time in the primary curriculum in England and the Netherlands. Journal of Curriculum Studies,46(4), 487–514. http://www.tandfonline.com/eprint/HFkGbceQmXAVSDsXuYzt/full 
  • De Groot-Reuvekamp, M., Ros,A., Van Boxtel, C. & Oort, F. (2017). Primary school pupils’ performances in understanding historical time. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 45(2), 227-242. http://dx.doi.org/10.1080/03004279.2015.1075053
  • De Groot-Reuvekamp, M., Ros, A., & Van Boxtel. (2017). Improving elementary school students’ understanding of historical time: effects of teaching with “Timewise”. Improving elementary school students’ understanding of historical time: Effects of teaching with “Timewise. Theory & Research in Social Education, 46(1), 35-67.  https://doi.org/10.1080/00933104.2017.1357058
  • De Groot-Reuvekamp, M., Ros, A., & Van Boxtel. (2017). “Everything was black and white . . .” Primary school pupils’ naive reasoning while situating historical phenomena in time. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education. Advance online publication http://dx.doi.org/10.1080/03004279.2017.1385642
  • De Groot-Reuvekamp, M., Ros, A., & Van Boxtel, C. (2018). A successful professional development program in history: what matters? Teaching and Teacher Education 75, 290-301. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.07.005

Link to the dissertation

Een gedachte over “PUBLICATIES

  1. Pingback: Understanding Historical Times through the use of layered timelines (Marjan de Groot-Reuvekamp, Fontys University of Applied Science and University of Amsterdam, The Netherlands) - EUROCLIO - European Association of History Educators

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.