- Groot-Reuvekamp, M. (2018). Geschiedenis met TIJDWIJS. Bevorderen van historisch tijdsbesef. JSW 8, 18-21.
- Groot-Reuvekamp, M. (2018). Historisch tijdsbesef bij kinderen van 6 tot 12 jaar. Hermes (22)64, 58-66.
- Groot-Reuvekamp, M. (2018). ‘Vroeger was alles zwart-wit, er was nog geen kleur’. Kleio 6, 38-41.
- Groot-Reuvekamp, M. (2018). Een tijdbalk van je leven. Een methodiek voor historisch tijdsbesef in het basisonderwijs. Kleio 7, 34-36.
- Groot-Reuvekamp, M., & Harnett, P. (2016). How do pupils understand historical time? Some evidence from England and the Netherlands. Primary History 73, p. 6-9.
- Groot-Reuvekamp, M., & Jansen, P. (2016). Tijdreizen met historische thema’s. De Wereld van Het Jonge Kind. (mei) p 10-13.
- De Groot-Reuvekamp, M. (2016). Bevorderen van historisch tijdsbesef bij kinderen. Noordhoff: Platform Pabo, digitaal magazine: http://paboplatform.noordhoff.nl/magazine/bildung/#marjan-de-groot-historisch-tijdsbesef
- Groot-Reuvekamp, M. (2014). Historisch tijdsbesef in het basisonderwijs. Een vergelijking tussen Engeland en Nederland. Kleio (februari) p. 46-51.
- Groot-Reuvekamp, M. (2013). Geschiedenislessen in de onderbouw? Gewoon doen! Didactief. (oktober) p. 6-7.
- Groot-Reuvekamp, M. (2012). Erfgoededucatie: doorlopende leerlijn. De Wereld van Het Jonge Kind. (oktober) p. 12-14.
- Groot-Reuvekamp, M. (2012). Schatkisten en museumkoffers. De Wereld van Het Jonge Kind. (juni) p. 36-38.
- Van der Kooij, C. & Groot-Reuvekamp, M. (2010). De koffer van Sam, een canonvenster openen door verhalend ontwerpen. Kleio 6, p. 12-14.
- Groot-Reuvekamp, M. (2005). Riga, 11-17 april 2005: Op zoek naar een wankel evenwicht. Kleio 7, p. 38-41.
- Groot-Reuvekamp, M. (2001). Groep 8 van de Sint-Jozefschool in Rijen. Op bezoek in de geschiedenisles van Annemarie van Heumen. Kleio 7, p. 25 – 27.
- Du Jour, M., De Groot, M., Keissen, H. & Van der Meer, F. (2001). Van Anne Frank tot Willibrord, begrippen herkennen en plaatsen. Kleio 7, p. 20-24.
Wetenschappelijke publicaties
- Van Boxtel, C., de Groot-Reuvekamp, M., Huijgen, T., de Kreek, R., Logtenberg, A., van der Schans, T., Storck, E., Tuithof, H., & Visser, A. (Accepted/In press). Historisch referentiekader: Rapportage van een enquête over het huidige en gewenste historisch referentiekader voor het primair en voortgezet onderwijs. LEMM (het Landelijk Expertisecentrum Mens- en Maatschappijvakken).
- Huijgen, T. & De Groot-Reuvekamp, M. (2020). Exploring the Role of Archaeology in Dutch Secondary School History Textbooks. In D. Trškan & Š. Bezjak (Eds.), Archaeological Heritage and Education: An International Perspective on History Education (pp. 219-234. Ljubljana, Slovenia. Slovenian National Commission for UNESCO. http://oddelki.ff.uni-lj.si//zgodovin/DANIJELA/DIDAKTIKAZGODOVINE/_private/UNESCO2/Archaeologicalheritage.pdf
- De Groot-Reuvekamp, M. (2020). Inclusive education in the Netherlands: Developments through time and an example in primary history education. Journal of Inclusive Education in Research and Practice, 1 (1), 74-89. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jierp/issue/56579/763757
- Béneker, T., Van Boxtel, C., de Leur, T., Smits, A., Blankman, M., & De Groot-Reuvekamp, M. (2020). Geografisch en historisch besef ontwikkelen op de basisschool. Een literatuurstudie naar onderzoek over aardrijkskunde- en geschiedenisonderwijs in het primair onderwijs. Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek en de Inspectie van het Onderwijs. https://www.nwo.nl/financiering/onze-financieringsinstrumenten/nro/peil.onderwijs-mens–maatschappij-einde-basisonderwijs/peil.onderwijs-mens–maatschappij.html
- De Groot-Reuvekamp, M. & Wilschut, A. (2019). Adopteer een monument. Onderzoek naar de effecten van een lesprogramma van het Nationaal Comit’4 en 5 mei. [Research on the effects of a teaching program of the National Committee 4 and 5 May]. Amsterdam: Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding / HvA Publicaties.
- De Groot-Reuvekamp, M. (2017). Improving pupils’ understanding of historical time in primary school. Dissertatie, Universiteit van Amsterdam. http://dare.uva.nl/search?identifier=b7f872f9-d8b1-4314-a0c7-d71e9da5e8bb
- De Groot-Reuvekamp, M., Ros, A., & Van Boxtel. (2019). “Everything was black and white . . .” Primary school pupils’ naive reasoning while situating historical phenomena in time. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education 47, 18-33. http://dx.doi.org/10.1080/03004279.2017.1385642
- De Groot-Reuvekamp, M., Ros, A., & Van Boxtel, C. (2018). A successful professional development program in history: what matters? Teaching and Teacher Education 75, 290-301. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.07.005
- De Groot-Reuvekamp, M., Ros, A., & Van Boxtel. (2018). Improving elementary school students’ understanding of historical time: Effects of teaching with “Timewise. Theory & Research in Social Education, 46(1), 35-67. https://doi.org/10.1080/00933104.2017.1357058
- De Groot-Reuvekamp, M., Ros, A., Van Boxtel, C. & Oort, F. (2017). Primary school pupils’ performances in understanding historical time. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 45(2), 227-242. http://dx.doi.org/10.1080/03004279.2015.1075053
- De Groot-Reuvekamp, M. J., Van Boxtel, C., Ros, A., & Harnett P. (2014). The understanding of historical time in the primary history curriculum in England and the Netherlands. Journal of Curriculum Studies, 46(4), 487–514. http://www.tandfonline.com/eprint/HFkGbceQmXAVSDsXuYzt/full
Link naar het proefschrift
Pingback: Understanding Historical Times through the use of layered timelines (Marjan de Groot-Reuvekamp, Fontys University of Applied Science and University of Amsterdam, The Netherlands) - EUROCLIO - European Association of History Educators